torsdag 19 februari 2009

LYSSNA LAGOM


Varje ord har sin betydelse när vi pratar. Eller såklart inte alltid, jag fläker ofta ur mig ogenomtänkta saker. Men så tänker jag ibland på vad jag vill säja och hur, men så kommer det istället nått helt annat. När andra berättar eller pratar lyssnar jag och ibland med eftertänksamhet. Jag frågar mig om det finns en under mening eller om det rent av finns en kod i språket. Vill personen säja mig något mer eller annat än det den säger? Måhända att jag låter lite galen, men är det inte så, tänker inte alla så ibland. Kanske är det en önskan i det jag försöker spåra mellan raderna eller kanske nått mer spännande eller mer romantiskt? Tonlägen gör också att jag reagerar. Är det exempelvis saken som ska köpas som personen jag pratar med är sugen på eller är det på nått annat, när denne dra ut på ord son sugen eller älskar? Antagligen överanalyserat från min sida, men gör livet mer spännande! Jag märker inte ord men jag lägger märke till dom. Om jag gör det på rätt sätt är frågan? Under samtalet reflekterar jag ofta inte särskilt på orden och på meningarna, men efteråt i min ensamhet, tänker jag mycket på vad som sagts. Vill han eller hon något mer eller något annat som jag inte uppfattade i stunden? Jag vill lyssna bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar