måndag 10 november 2008

Filmrecension; William Shakespeare - Romeo och Julia

William Shakespeare - Romeo och Julia
Filmrecension

Om filmen
Den romantiska tragedin Romeo + Juliet är regisserad av Baz Luhrmann och utgiven 1996. Det är än ny tolkning av den klassiska kärlekshistorien om två unga människor och deras omåttliga kärlek till varandra.

Filmens inledning skildrar en fiktiv stad i Amerika, Verona Beach. En nyhetsuppläsare i TV talar om hur stadens gängkrig sprider fasa på gatorna. Värjorna har bytts ut till automatvapen och filmen är full av symboliska tecken, som exempelvis Coca Cola skyltar där det istället står L´amour, eller då Romeos vän tar en tablett som föreställer någon festdrog. Tabletten har ett hjärta med en pil igenom, alltså åter igen en symbol på kärlek.

Scenografin och språket
Replikerna i filmen är näst intill identiska med Shakespeares, och fascinerar med sin kontrats till det moderna bildspelet. Likväl som det fängslar så kan det bli tröttsamt och för invecklat för den unga tittaren.

Kärlek och hat växlar i filmen, och är det stora temat. Att trotsa sina familjer och deras mångåriga hat med kärleken, visar Leonardo DiCaprio och Claire Danes på ett ypperligt sätt i en modern filmatisering av Shakespeares drama. De lyckas skapa ett realistiskt kärleksporträtt av två unga och något naiva ungdomar. Emellanåt upplevs en tomhetskänsla som om något saknas i filmen, men det är svårt att sätta fingret på vad?
Kärlek och död

Julia skall giftas bort, endast 14 år gammal, till den rike och karriärinriktade Paris. Julia som är djupt förälskad i Romeo ser ända utväg i att spela skendöd. Hon tar gift vilket hon får av prästen som tidigare vigt Romeo och Julia. Prästen vigde det unga förälskade paret i hopp om att göra slut på släktfejden.

Eftersom Romeo förvisats ur staden, lyckas han inte få vetskap om Julias skenbortgång. Då han finner Julia tillsynes död, ser han ingen annan utväg än att också möta slutet. När han dricker det dödande giftet vaknar Julia och hon ser ingen annan lösning än att skjuta sig med en pistol. Kärleken blir tillslut deras död, och historien slutar med att släkterna förenas med varandra.

Shakespeare skildrar kärlek ur olika perspektiv. Exempel är ungdomens spontana och intensiva förälskelse, och de vuxnas förnuftiga, genom äktenskap med ekonomisk trygghet och respekt i samhället, där kärleken kan växa fram. Med denna tidlösa skildring av förälskelse ser vi att kärleken är den samma idag som för femhundra år sedan. Hatade släkten förenas genom kärlek; och död är slutet på berättelsen.

Filmen får tre (3) av fem (5) K då den är medryckande men också sövande!
K K K K K