torsdag 20 november 2008

Klistermärken och barnen


För några veckor sedan, sent en kväll, kollade jag på ett program på TV som handlar om hur man ska uppfostra sina barn. Eller snarare ett program där man tipsar föräldrar om hur man kan genom belöning få sina barn i ”rätt” riktning. Barnuppfostran är ju ett ganska hett tema, och många ”vuxna” vill få sin röst hörd om vad som är rätt eller fel i frågan.

Vi är en ganska vanlig familj med ett kaos inom ramen av vad som anses normalt (tror jag). Storebror trissar lillasyster, kontra lillasyster retas med storebror. Jag tror att jag ofta vet det bästa sättet av uppfostra, och vill gärna få vardagen att stämma in på vad jag har planerat, fast i själva verket så är min sambo minst lika bra, om inte många gånger bättre på att lösa konflikter. Det kan ju höra samman med min starka mammaroll, och tron om att mammor är så himla bra på att vara lugna och sansade (jag är ironisk)?

Programmet på TV gav mig ett tips om hur man kan göra för att fånga barnens intresse av att vilja vara samsade och få dem att sträva efter att vilja gå i en positiv riktning i familjens gemenskap. Det gick i alla fall ut på att samla klistermärken, och igår gjorde vi varsin tavla till barnen. Jättefina med glitter och mycket plats för många klistermärken. Vi har hängt ”tavlorna” i köket så att barnen och vi föräldrar bli påminda om att vara snälla mot varandra. Redan i går kväll fick barnet välja varsitt klistermärke som det fick sätta på sina tavlor. Klistermärkena symboliserar ett bra bemötande, att man gjort något bra, att man visat hänsyn eller att man kunnat ta sig ur en situation som upplevts jobbig på ett bra sätt.

Det är viktigt att barnen inte känner sig pressade eller att klistermärkena skapar konkurrens mellan barnen. Det är ju faktiskt så att barnen är olika individer och ibland måste man få vara arg, ledsen eller bara allmänt envis. Det är ett naturligt beteende. Men klistermärkena kan hjälpa oss att skapa balans i vardagen.

Slutligen, när tavlorna känns klara, så är det dags för den slutliga belöningen, och då får barnen välja en ”vinst”, det kan vara att köpa en sak eller att få göra något extra som till exempel gå på bio eller åka till badhuset.

Som mamma vill jag mina barns bästa, och främjar deras utveckling på bästa sätt. Om jag upplever det som om mina barn skulle känna sig stressade eller må dåligt at klistermärkena så kommer vi att sluta med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar