torsdag 13 november 2008

Händer!

Så kom jag att tänka på det där med händer och smuts. Inte sån där synlig smuts som lägger sig som en svart rämsa under nagelkanten, utan på bakterier, och annat "osynligt" som vi fraktar runt under våra naglar. Jag kan komma på mig själv sitta och bita på naglarna men då i min medvetenhet spottar och fräser jag frenetiskt. Kanske det är mitt vetande om basal handhygien och om hur mycket som faktiskt lägger sig under och ikring våra naglar. Jag har ju ändå inte varit sjuk sedan 2003, så något positivt är det ju med min bacillskräck.

En morgon i sommras skulle jag ta bussen till jobbet. Det var tidig morgon och jag var första passageraren. Busschaffören satt och pratade i telefon, och jag kunde inte undvika att höra honom smörprata med nån tjej. När han lagt på, så började han harkla sig, och kanske han glömt att jag satt där, för upprepade gånger snöt han sig i sin hand, för att sedan stryka den över instrumentbrädan på bussen. Detta pågick en lång stund och jag kunde inte sluta titta på honom, hur vidrig får man lov att vara?

Så för några dagar sen så hade jag jobbat sen och skulle ta bussen hem, klockan var omkring 22.00 och bussen var full av festprissar som skulle in mot stan. Då var han där, busschaffisen från i sommras, och jag som bara hade en 50-lapp...oj oj oj, vad mycket växel!

Skämt och sido, jag har nog inte sådan jätteskräck egentligen. Men att tvätta händerna och att inte snyta sig i dom är väl det minsta man kan begära? Jag vill faktiskt inte ha busschaffisens snor i min ficka eller under mina naglar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar