fredag 14 november 2008

Vad är kärlek?

Kärlek, vad är det? Var ligger gränsen, och när börjar känslan av kärlek? Kärlek är nog det svåraste jag kan prata om (kanske lika svårt att skriva om?) eftersom det ligger så nära gränsen till att visa sitt "rätta" jag. Vi lever i ett samhälle där vår integritet ofta är hotad, och där vi måste visa oss starka i olika situationer.

Jag känner stor kärlek till min familj och mina vänner. Men var ligger skillnaden mellan vad som är känslan till en text eller till en händelse och kärlek till en nära person? Känslan påminner mycket om känslan av kärlek, så som det kittlar i kroppen och man väntar otåligt på en fortsättning, men det är ju inte egentlig kärlek. Kanske det är så att kärlek i viss mån kan ersätta med virtuell kontakt? Om känslan av gemenskap, närhet, sex, omtanke, trygghet och kärlek kan bekräftas via böcker, internet eller annan liknande upplevelse, så borde detta fungera i praktiken, eller?

Jag tror nog ändå att "riktig" närhet och kärlek är det som krävs för att en människa skall kunna uppnå välbefinnande med sin tillvaro, och med det vill jag säga hur mycket jag tycker om mina barn, min sambo, min familj, mina vänner, min närhet och mitt liv. Ni är min verklighet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar